torstai 9. huhtikuuta 2015

Polkupyörä

Ekojen ajojen jälkeen sisätiloihin kannettuna pikkusäätöjä varten.
Hyvä tuntuu olevan :)
Kuten maaliskuun tuloja ja menoja listatessa taisin mainita ohimennen, suunnittelin ostavani pyörän. Olen sen listannut aiemmin myös pitkäaikaisten hankintojeni/tehtävieni listalle. Kävin katsomassa paria käytettyä, ja viime viikolla eksyin Suomen Polkupyörätukun liikkeeseen tuohon naapuriin. Sieltä löytyikin hyvä malli jota viikon verran mutustelin mielessä suuntaan jos toiseen.

Koska huomasin useampana aamuna nähneeni unta pyörästä/pyöräilystä yön aikana niin tänään kävin sitten sen maksamassa, toimitus ensi tiistaina. Valinnaksi osui kuvassa näkyvä Corratecin Cyclocross jota pystyy tarkemmin tarkastelemaan vaikka tästä linkistä jos pyöräilyhommat kiinnostavat.

Miksi Cyclocross?

Mietin pitkään minkälaiseen pyörään pitäisi satsata, oikeastaan ainut ehdoton ei oli maantiepyörällä koska tykkään liikkua maastossa ja hiekkateillä. Normaali Jopo tai joku perus seitsemänvaihteinen putosi pois painonsa takia vaikka olisikin ollut varmasti kaupungissa se helpoin ja riskittömin vaihtoehto (hinta, varkaat, jne). Hybridipyörä ei ole lukemieni kommenttien puolesta oikein hyvä missään vaan on kompromissi cyclocrossin ja maastopyörän välissä, painoa niillä on myös nelisen kiloa enemmän kuin cycloilla. Ei tunnu paljolta, mutta kun cyclo painaa 11kg ja hybridi 14-15kg niin se on melkein 50% lisää painoa poljettavaksi.

Cyclocross on siitä hyvä, että sillä pääsee helposti maantiellä keveyden ja hyvän vaihteiston ansiosta, mutta rengastus on sellainen että sillä voi mennä myös niille hiekka&sorateille sekä myös maastoon kunhan siellä on jonkinlainen polku olemassa. Tämä kallisti valintani tuohon pyörään ja ostopaikka valikoitui tulevien huoltopalveluiden ja asiansa osaavan henkilökunnan perusteella. Jos on ostamassa pyörää jollaisesta ei ole minkäänlaista kokemusta niin on hyvä jutella alan ihmisten kanssa ja katsoa heidän kanssaan pyörä joka varmasti sopii käyttötarkoitukseen ja on mitoitukseltaan & varusteiltaan oikea valinta. Sen kanssa on kuitenkin elettävä useampi vuosi, itsellä tavoitteena 10v.

Mitä tämä hankinta tuli maksamaan?

Pyörä, peruspolkimet, kypärä, lokasuojat, taakkateline, juomapulloteline ja kunnon lukko maksoivat yhteensä 1400€. Melko kallista kun miettii, että samalla hinnalla saisi jo kohtuullisen henkilöauton. Toisaalta kun miettii, että jos tuolla sen kymmenen vuotta pääsee niin hankintahinta on 140€/vuosi joka on halpa hinta siitä että kaupungissa pärjää nyt suurimman osan ajasta ilman autoa. Pyörä tarvitsee toki ensihuollon noin 300km kuluttua ja varmasti jossain vaiheessa siirryn peruspolkimista lukkopolkimiin pitkien matkojen helpottamiseksi, mutta ne kulut tulevat vastaan sitten myöhemmin kesän aikana.

Sellainen havainto on tullut tehtyä, että olen viimeisen parin kuukauden aikana säästänyt noin 100-150€/kk kun olen majaillut naisystävän nurkissa ja kävellyt 4km työmatkan tai kulkenut hänen kyydissään. Nyt onnistuu pidemmätkin matkat ilman autoa joten pyörähankinnalle saa mukavan ~10% kuukausittaisen tuoton :)

Maksoin hankinnan Visalla ja siirrän sen kattamiseksi säästötililtä melkein kaiken visalle ennen ensimmäistä eräpäivää jottei tule korkoja maksettavaksi. Säästötilille jää silloin 95€ ja tarkoitus on kuroa se takaisin 1000€ rajan yläpuolelle ennen kesäkuun puoltaväliä! Katsotaan miten käy.


Jos täällä on muitakin pyöräilijöitä niin saa kertoa omasta "kalustosta" tai kokemuksista vapaasti, olisi mukava kuulla miten olette yhdistäneet säästämishommat ja taloudellisen liikkumisen paikasta toiseen :)


Update 15.4.2015


Maksoin Visa-laskun pois ennen paperisen kolahtamista postilaatikkoon säästötiliä käyttämällä joten säästyy niiltäkin korkokustannuksilta. Pyörän sain eilen ja tänään ajoin ensimmäistä kertaa sillä töihin. Keuhkot riekaleina ja hieman tuo tanko rasittaa kämmeniä&peukaloita näin ekalle kerralla, mutta 30min kävelymatka muuttui 10min fillarointiin. Tuskin autollakaan pääsisin yhtään sen nopeammin liikennevalojen ja risteysten vuoksi :)

Auto vie kaupungissa sen 8l/100km varsinkin näin viileinä aamuina. 8l maksaa tällä hetkellä noin 12,4€/100km joten työmatkan ollessa 4km säästöä kertyy aavistuksen vajaa 50snt/suunta, päivässä siis 1€. Kuukaudessa ~20 työpäivää joten säästö on 20€/kk+säästöt auton huoltokustannuksissa. Ei huono korvaus kunnon kohottamisesta :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti